FILE - This is a Friday, Feb. 21, 2014 file photo of Andy Coulson, former News of the World editor and former aide to British Prime Minister David Cameron arrives at the Central Criminal Court in London. Coulson said his affair with fellow executive Rebekah Brooks was wrong, but didn't lead him to break editorial standards. Coulson told jurors at London's Central Criminal Court Monday April 14, 2014 that the on-off affair, which began in 1998, "was wrong and it shouldn't have happened."(AP Photo/Alastair Grant, File)

Ex-editor admits hearing hacked voicemails in 2004

More Photos

See all photos

LONDON (AP) -- Former News of the World editor Andy Coulson acknowledged for the first time Wednesday that he listened to hacked voicemail messages while he was editor of the tabloid.

Coulson told a London jury that he was "shocked" in 2004 when a reporter at the newspaper -- owned by magnate Rupert Murdoch -- said he had heard voicemails that showed Cabinet minister David Blunkett was having an affair.

Coulson said he felt this was "an apparent breach of privacy" and ordered the reporter to drop the story.

But later, after hearing the messages, he decided there was "some public interest justification" in running the story, on the grounds that Blunkett was being "distracted" by the affair and may have shared sensitive information.

"I remained shocked," he said. "This was the first and only time a voicemail had been played to me."

Coulson said he and the reporter, Neville Thurlbeck, did not discuss how the voicemail had been obtained and he did not know it was the "product of an illegal act."

The newspaper ran the story about Blunkett's relationship with married magazine publisher Kimberly Quinn in August 2004. Blunkett resigned from government a few months later after acknowledging that his department had fast-tracked a visa for Quinn's nanny.

Coulson and six others are on trial on charges stemming from the revelation in 2011 that the News of the World regularly eavesdropped on the voicemails of people in the public eye. The scandal led Murdoch to shut down the newspaper and pay millions in compensation to hacking victims.

Coulson, who served as Prime Minister David Cameron's communications chief after leaving the News of the World in 2007, denies wrongdoing, as do all the other defendants.

Copyright © The Associated Press. All rights reserved. This material may not be published, broadcast, rewritten or redistributed.


Top Stories
ATTENTION COMMENTERS: We've changed our comments, but want to keep you in the conversation.
Please login below with your Facebook, Twitter, Google+ or Disqus account. Existing MyNorthwest account holders will need to create a new Disqus account or use one of the social logins provided below. Thank you.
comments powered by Disqus
Listen to the show
Hear GeekWire on KIRO Radio
Join Todd Bishop and John Cook weekends on KIRO Radio to talk Seattle technology.

Sign up for breaking news e-mail alerts from MyNorthwest.com
In the community
Do you know an exceptional citizen who has impacted and inspired others?
KIRO Radio and WSECU would like to recognize six oustanding citizens this year. Nominate them to be recognized and to receive a $2,000 charitable grant.