AP

Moldova suspends 6 TV channels over alleged misinformation

Dec 16, 2022, 10:30 AM | Updated: Dec 17, 2022, 10:36 am

CHISINAU, Moldova (AP) — The broadcast licenses of six television channels in Moldova have been suspended over accusations of misinformation, inaccurate coverage of Russia’s war in Ukraine and “attempts to manipulate public opinion,” authorities said.

The decision to revoke the licenses of the channels First in Moldova, RTR Moldova, Accent TV, NTV Moldova, TV6 and Orhei TV was announced late Friday by Moldova’s Commission for Exceptional Situations, which was established after Russia’s invasion of neighboring Ukraine.

The commission said the suspensions were made after a review by Moldova’s Audiovisual Council found a “lack of correct information in the coverage of national events, but also of the war in Ukraine.” It also said the suspensions aim to “prevent the risk of disinformation … or attempts to manipulate public opinion.”

Four of the six suspended channels — First in Moldova, RTR Moldova, NTV Moldova, and TV6 — regularly re-transmit programs from Russian TV channels that on Friday were banned by the European Council as part of a fresh wave of sanctions against Russia.

The banned Russian broadcasters, the EU’s Council said, are under the “direct or indirect control of the leadership of the Russian Federation and have been used by (the) latter for its continuous and concerted disinformation and war propaganda actions.”

TV6 called the suspension “totally unfounded” and “an unprecedented attack on freedom of expression, editorial freedom (and) freedom of journalists.”

The commission’s argument “is not only totally unfounded but also downright false,” the channel said in a statement posted on Facebook.

Russian Foreign Ministry spokeswoman Maria Zakharova called the move “a cynical infringement of the rights of national minorities.”

“Hiding behind an imaginary concern for protecting its citizens from ‘insufficiently correct’ interpretations of events taking place in Moldova and the world, (Moldova) deliberately deprives millions of Russian-speaking residents of the last sources in the country of news content in their preferred language,” she said and called for international organizations to investigate.

Some of the suspended channels are owned by people close to Ilan Shor, a fugitive Moldovan oligarch who leads the Russia-friendly Shor Party. The party in recent months has organized large protests in Moldova’s capital, Chisinau, against the pro-Western government.

Moldovan President Maia Sandu hailed the suspensions, saying they are “an important step to prevent attempts to destabilize” the country.

“We cannot accept that in this challenging period, the security of the state and the peaceful life of citizens are endangered by fugitives who want only one thing — to escape justice,” she said in a statement.

Shor has been implicated in a $1 billion bank fraud and other illicit schemes, and last week the United Kingdom added him to an international sanctions list. He is also accused of bribery to secure his position as head of a Moldovan bank in 2014 and was recently named on a U.S. State Department sanctions list as working for Russian interests.

Moldova, a former Soviet republic of 2.6 million people, is one of Europe’s poorest nations. It is struggling with skyrocketing inflation and an energy crisis, including widespread power outages last month after Russian attacks on Ukraine’s energy grid, to which Moldova’s systems remain connected.

___

McGrath reported from Sighisoara, Romania. Jim Heintz in Moscow contributed.

Copyright © The Associated Press. All rights reserved. This material may not be published, broadcast, rewritten or redistributed.

AP

moore redmond washington...

Associated Press

U.S. Supreme Court rules against Redmond couple challenging foreign income tax

The court ruled in the case of Charles and Kathleen Moore, of Redmond, Washington after they previously challenged a $15,000 tax bill.

3 days ago

Image:The New York Giants' Willie Mays poses for a photo during baseball spring training in 1972. M...

Associated Press

Willie Mays, Giants’ electrifying ‘Say Hey Kid,’ dies at 93

Willie Mays, whose singular combination of talent, drive and exuberance made him one of baseball’s greatest players, has died. He was 93.

5 days ago

Image: This photo provided by the Washington Department of Ecology shows a derailed BNSF train on t...

Associated Press

Judge orders BNSF to pay Washington tribe nearly $400M for trespassing with oil trains

BNSF Railway must pay the sum to a Native American tribe in Washington after it ran 100-car trains with crude oil on the tribe's reservation.

6 days ago

Photo: In this photo provided by Tieanna Joseph Cade, an amusement park ride is shown stuck with 30...

Associated Press

Crews rescue 28 people trapped upside down high on Oregon amusement park ride

Emergency crews in Oregon rescued 28 people after they were stuck dangling upside down high on a ride at a century-old amusement park.

6 days ago

juneteenth shooting texas...

Associated Press

2 killed and 6 wounded in shooting during a Juneteenth celebration in a Texas park

A shooting in a Texas park left two people dead and six wounded, including two children, on Saturday, authorities said.

7 days ago

Photo: Israeli soldiers drive a tank near the Israeli-Gaza border, in southern Israel, Wednesday, J...

Jack Jeffery, The Associated Press

8 Israeli soldiers killed in southern Gaza in deadliest attack on Israeli forces in months

An explosion in Gaza killed eight Israeli soldiers, the military said Saturday, making it the deadliest attack on Israeli forces in months.

8 days ago

Moldova suspends 6 TV channels over alleged misinformation